torsdag 3 november 2022

Träning ger färdighet

                                     

                              


Om du yogar för mig under november månad (hatha vinyasa) så kommer du att stöta på "dubbel duva" som en av tre peakpositioner samt några andra saftiga höftöppnare. Föredrar du yin så bjuder jag bland annat på skosnöre och fyrkant.  What? Vad betyder det? Tja, de är olika varianter och typer av höftöppnare. 

Är du tight och stel så kommer din rörlighet att testas men jag lovar att om du håller ut så kommer det att ge resultat. 

För sju år sedan skrev jag ett inlägg om min egen praktik och att just dessa positioner provocerade mig (alltså "på riktigt") samtidigt som de gjorde stor nytta. 
 



Första gången jag satte mig i ett helt skosnöre (under ett yinyogapass hemma) så rann adrenalinet till ordentligt och jag kände hur förbannad jag blev! Posen triggade mig och plötsligt ville jag svära högt, kasta grejer och skrika rakt ut! Impulserna skickade röda blinkande signaler från bäckenet upp till hjärnan. Det gjort ONT!

Gav jag upp? Nej jag blundade, ståndaktig fokuserande på in och utandning samtidigt som ilskan rev och slet i mig. "Värken" pulserade från sittbenen in i skelettet.

Jag medger att det finns ett visst mått av hatkärlek till dessa positioner. Att det strålar och känns hela vägen in i skelettet beror på att jag ännu inte är tillräckligt mjuk, detta gör att jag har svårare med asanas som lotus och kvadraten. Det positiva är att reaktionen, ilskan dök upp en gång ... aldrig mer.





Men du kommer ju in i lotus nu!? Ja, det är sant, dock är känslan långtifrån bekväm och kanske kommer undertecknad aldrig att lägga till lotus på riktigt? Knäskador förekommer och sååå viktigt är det inte att landa i just den peaken. Hellre stark och hel än trasig och svag.

Min utvecklingspotential säger att det är dags att arbeta med andra djupare höftöppnare som duvor, skosnöre och kvadraten. Ta ett steg i taget, lite varje dag så vänjer sig kroppen. Andas in och andas ut. Mina höfter blir långsamt mer parallella men också öppnare, hur motsägelsefullt det än låter.

Så okei dokei, jag vill vidare till nästa nivå.  Bara att ta ett djupt andetag och rulla ut mattan. Wish me luck!



Puss och kram 

Kan meddela att träning lönar sig. Undertecknad är mjukare och rörligare än för sju år sedan. Jag har dessutom större kroppskännedom och beslutade för länge sedan att lotus inte är något för mig, en halv är good enough och i min värld helt okey.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar