onsdag 9 augusti 2023

Har du en eller två tamponger över?



Mannen har börjat arbeta och jag har ett par dagar kvar av min sommarledighet, den som för tillfället njuts tillsammans med blåst och regn samt enstaka och alldeles ljuvliga solglimtar. Känns mer som höst än sommar men allt är föränderligt och värmen kan fortfarande återkomma.

Sönerna har det inte bättre, snarare sämre, i både Göteborg och London så regnar det ännu mer. Vi tycker alla att det räcker och att Medelhavsländerna med sin långa torka samt överhettning är bättre förtjänta av nederbörd. Vad sägs om att byta? Skicka ner regnet och upp med värmen, en win win situation för alla.



Igår både sprang och morgonbadade jag i duggregn, ett plus var att vattnet var varmare än luften och jag kände mig härligt uppfriskad efteråt.

När det vräkt ner så behöver krukor tömmas, både inner- samt ytterkrukor. Har i skrivande stund lyft ur både olivträd och fikonträd ur sina större krukor så att överskottsvattnet kan rinna rakt igenom. Läste att tamponger kan användas, de suger upp. Antar att enbart en tampong per kruka är för lite just nu, har därför ställt alla fristående växter under altantaket, de som är flyttbara.

På tal om översvämning i krukor så möttes jag av en ofräsch syn häromdagen. Trodde först att det var blad som flöt på ytan men när jag tittade närmare var det larver. Stora, vita och feta, cirka 3 cm långa med ett omfång av 1 cm. Tänkte att de drunknat och undrade samtidigt både vad de var för sort samt hur de hamnat i olivträdets kruka.



Messade en vän, en som är kunnig och som kan mycket. Var skulle jag göra av dessa larver? I komposten eller någon helt annanstans?

Fick till svar att det borde vara guldbaggelarver, vilka går att hitta i komposter och dessa ska vi vara rädda om då de gör nytta. Eftersom jag toppat krukan med just kompostjord från vår trädgård så gissar undertecknad att frågan fått sitt svar. De små rackarna vaknade dessutom till liv efter upplockandet och hur ofräscha jag än tyckte att de var så hade undertecknat inte dödat en enda en. Tog med dem ut i skogen för ett nytt liv där men åsynen av de flytande feta larverna (cirka tio stycken) återkom om och om igen, därför lägger jag inte upp den bild som skickades till min vän. 




Önskar dig en skön dag



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar