onsdag 29 augusti 2018

Tanter med krut och en stor portion värme


Under två veckor ska jag vikariera som yogalärare för seniorer. Oerhört spännande och lärorikt. Att planera dessa klasser kräver lite annat upplägg, jag har därför frågat studioägaren om gruppen. Vad behöver jag tänka på och om det är någonting som bör undvikas? Fick till en bra klass på papperet och hoppades att den skulle fungera lika bra på mattan.

De mogna damerna, "tanterna" kom i god tid. Vi hann både hälsa och prata, vilket kändes bra. Tappad muskelstyrka och balans diskuterades innan det blev dags att starta yogaklassen. Jag hade placerat ut dubbla block till alla som vi använde i flera positioner. Tanterna som yogat i många år (tillsammans) gjorde sitt bästa utifrån sina förutsättningar och fick avsluta de 75 minuterna med vägledd mindfulness meditation. 

Efteråt verkade de nöjda (i alla fall inte missnöjda). En kvinna som legat bredvid musikanläggningen tyckte att det varit besvärligt att höra. Jag hade dragit ner volymen ordentligt så det knappt hördes men hon upplevde ändå att musiken störde och att hon haft svårt att höra mig, att jag skulle ha pratat tyst. Kvinnan hör dåligt så hennes "problem" blir ett dilemma. Visst kan jag prata högre. Kan även hålla klass helt utan musik om det underlättar men det är också så att kvinnan nog bör placera sig en bit ifrån själva musikanläggningen.


För att möta kvinnorna frågade jag om de önskade något inför nästa vecka? Svaret blev: fler mikropauser samt mer assistering. Check på det, inga problem. Frågade även vad de är vana med och om det är några asana jag bör undvika? Hunden? Rörelser utifrån alla fyra? "Nej, nej blev svaret. Vi lägger en filt under knäna ifall det gör ont. Och hunden brukar vi trampa runt i."

Plötsligt kändes det enklare att planera. Fick sen veta av annan lärare (som varit med) att klassen varit tuff men bra samt att jag fått bra betyg av seniorerna. Tydligen så säger de till direkt om det inte passar ... Kvinnorna vet vad de vill.

Kände enbart positiva vibbar. Till nästa gång så ska vi pausa i barnet flera gånger och jag ska assistera så gott jag kan. Längtar redan till nästa onsdag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar