fredag 15 februari 2019

Skjuta från höften eller noggrann planering?


För mig behöver det finnas en balans mellan utförande och planering, det betyder önskan om tid att hitta inspiration, fundera ut, skriva ihop och yoga igenom de klasser jag erbjuder andra.

För tillfället handlar det oftast om en hatha vinyasa och en yinklass/vecka. Fördelen är att jag är schemalagd på fyra olika studios, vilket innebär att jag kan erbjuda samma klass utan problem.

Klassplaneringen behöver nötas in, sätta sig och bli muskelminne, i alla fall hos mig.


Sen som allt annat här i livet så blir vissa sekvenser lyckade medan andra kommer att hamna i papperskorgen och knappast tas upp för återbruk.

Antar att det med tiden kommer att bli både enklare och lättare att få ALLT att flyta, kanske improvisera under tiden precis som jag gör hemma under min egna praktik? Bara det att känslan hos mig är att en genomtänkt klass är schysstare att presentera och servera än en som skapas i stunden. Jag är inte där än vad gäller proffsigt improviserade klasser ... men en dag kanske? Eller inte?

Balans är A och O för planering och utförande så även i fortsättningen kommer jag att sträva efter att ha fri tid att söka inspiration, skapa och testa mina klasser.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar