onsdag 28 oktober 2020

När svetten rinner in i örat och trosorna går att vrida ur

Hittade ännu ett gammalt blogginlägg från hösten 2015. Det handlar om ett av mina vägval och hur jag hittade till yogan ... den svettiga vägen.


Svett som rinner in i örat och kroppen är så överhettad att jag inte skulle förvånas om det går att steka ägg på den!


- Välkommen Mia. Idag är ditt mål att stanna i rummets 40-gradiga värme i 90 minuter.

För ungefär tre och ett halvt år sen testade jag på min första hot yoga klass, kände att jag ville utmana mig själv och var nyfiken. Som före detta dansare så borde denna träningsform kanske passa mig?



Kroppen var tung, trött och energilös och hade hotat med strejk. Mitt liv var maxat precis som det är för många människor mitt i livet. Jag trodde att jag vilade i min träning men insåg att den visserligen rensade skallen och lät huvudet pausa men att de intensiva pass jag gick på knappast fick kroppen att komma ned i varv. Så när kroppen hotade att braka och magen ballade ur gick jag till läkare för att kolla om det var något fel på mig. De tog tester men hittade ingenting.

- Det kan vara stress, sa syrran. Du sitter ju aldrig stilla, bara det att du har två jobb!
- Nä, jag är inte stressad det är något annat. Jag mår bra.

Men något var fel, jag mådde inte alls bra och nu protesterade kroppen högljutt. Jag beslöt att testa Österländsk medicin och akupunktur och ringde deras mottagning.
-Hokus pokus, sa min man och skakade på huvudet.


Hos Pan fick jag veta att jag sedan lång tid dragits med inflammation i magsäcken. Han sa också att det var mitt huvud som slog ut min mage. Du tänker för mycket, planerar allt i detalj och har reservplaner om det skulle behövas, dessutom borde du vila mer än du arbetar.
Jag tittade på honom. Han hade bett mig räcka ut min tungspets i cirka en sekund och sen tittat helt kort på min ena örsniibb, hur kunde han veta? Jag hade inte sagt ett ord om varför jag var där.
- Inflammation i magsäcken men läkaren hittade ingenting? svarade jag.
- Det är för att testerna inte visar något, inte nu. Du är inte så sjuk.

Pan lovade att hjälpa mig och det gjorde han. Min mage helades med akupunktur och koppning på ryggen. Det tog ett antal veckor men skillnaden visade sig nästan direkt. Energin var tillbaka.
Hokus pokus, visst. Pan hade ett magiskt trollspö och nålarnas elektriska signaler då de sattes i kroppen eller vreds om var verkligen vad jag behövde.

Vad kunde jag göra själv för att slippa återfall? Den som känner mig vet att jag reser mig upp när jag ramlar, borstar av mig och springer vidare som om incidenten aldrig hänt. Pan såg strängt på mig. Jag behövde göra skillnad och fick läxa

  • äta regelbundet, gärna varm mat
  • träna mig ordentligt svettig två till tre gånger i veckan
  • vila och sova ordentligt, alla timmar sömn före midnatt räknas dubbelt
  • släpp kontrollen genom att inte ha plan A, B och C
  • arbeta mindre
Inga konstigheter. Glatt konstaterade jag att ordinationen av tre timmars svettiga träningspass hade hög prioritet. Och det var nu jag hittade en artikel om hot yoga. Dags att testa!
Jag fixade första klassen, inte alla poser men att stanna i rummet. 






Kreativa svettdroppar hittar nya spännande vägar, in i örat och upp i näsan! 
Att lämna ett bikram yoga pass är som att kliva direkt ur simbassängen.
Jag var fast! Det här var något som passade mig och min danskropp, en fysisk yoga.

Idag har jag testat många andra varianter och varvar men jag vet att yogan balanserar mig. Jag är harmonisk och idag mår jag bättre än någonsin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar