torsdag 27 maj 2021

Gör du som jag och "tvingar" dig själv?

Vad gör du när regnet öser ner och vinden kastar sig fram och tillbaka? Kurar du ihop dig inomhus och chillar eller gör du som jag och "tvingar" dig ut en stund för att få frisk luft?

Min kropp älskar dynamisk rörelse och varje morgon när jag kan så tar jag en lång meditativ promenad, helst i skogen. Det är ett bra sätt för mig att vakna och sortera upp tankar. Kroppen kopplar in sig på autopilot och jag bara ÄR. Dessa löpturer eller promenader har blivit vad kaffe tidigare stod för, energiboost. 

Kaffet ... saknas. Emellanåt fungerar det att dricka en kopp efter lunch men sen kommer perioder då min kropp inte alls vill ha, då drycken istället fräter och skapar obalans. En (konstant) sorg men samtidigt något som jag lärt mig leva med. Frisk luft istället för ... och sen  total lycka de perioder då jag fullt ut kan njuta av kaffet.

Hemma hos oss visar Stanley och Audrey tydligt att det är chill som gäller när vädret blir ostadigt. De kurar ihop sig och vilar. Äter när de blir hungriga och leker när de har lust men fokus är återhämtning.

Och visst är det nice att krypa upp i soffan med en stor kopp te. Läsa en bra bok eller kolla på serier alternativt film. Min kropp önskar dock en blandning av rörelse och vila. Så därför tvingar jag mig ut en timme eller längre för alternativet är löpbandet på gymmet men DET tycker jag är både segt och tråkigt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar