torsdag 19 augusti 2021

Silvertejp - mirakel eller spektakel?

Det som inte går att laga med silvertejp är ohjälpligt förbrukat, hörsägen och myt eller?

I min värld så räddar den inte allt men en hel del, låt fantasin och kreativiteten flöda så ska du få se. Vet de som "fållat" upp byxor! Andra som stabiliserat ett instabilt föremål samt massor av intressanta lösningar för att "laga" det som gått sönder.

Själv använde jag tejpen istället för tving, för att hålla ihop de limmade kakelsidorna till krukan jag skrivit om. En kasserad tejpbit sattes fast på en tom kartong i närheten (vilken skulle slängas) och det är just denna tejpbit detta blogginlägg kommer att handla om, den "kasserade".

Stanley upptäckte den och rev av tejpen med klon för att leka med den. Big misstake!!!

Vår hankatt fick klistret under framtassens trampdyna och buset dog direkt. Den spännande tejpen var nu allt annat är rolig. Stanley försökte bli av med det silverfärgade men utan lyckat resultat. Bihanget satt där det satt och Mr S haltade olyckligt omkring.

Mannen försökte närma sig för att hjälpa men S var alltför stressad för att tillåta någon annan att komma nära. "Kan själv!" ... signalerade Stanley men både jag och mannen noterade att det var just det han inte kunde, katten behövde hjälp.

Vi lät S lugna ner sig och provade därefter att (i omgångar) se om vi kunde dra bort tejpen. Tänk dig ett plåster som fastnat i hårstrån på din hud, känslan när du vet att det enda sättet är att dra bort plåstret fort och att det kommer att kännas.

Mannen lyckades få tag på tejpen så att 4-5 centimeter frigjordes, likt en repstump. Jag drog framåt, inget hände förutom att den annars så snälla katten väste. Tänkte att en klo fastnat och att vi skulle behöva dra tejpen bakåt ... men hur???

Vi lät S sova på min säng. Nya försök. Nya varianter. Tejpen satt kvar.

Så efter lunch tillät S mig att få titta på tassen mer ordentligt. Ingen klo satt fast men (precis som mannen antagit) päls. Varje gång vi dragit så hade vi luggat honom, typ ryckt och slitit i pälsen. Jag hämtade en sax och fick lov att klippa bort tejpen. Nöjd katt, nöjd matte och husse.

Vad gäller silvertejpen så är den inte kattvänlig och därför förvisad till sin hylla i källarförrådet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar