onsdag 20 oktober 2021

Alltså den blicken!


Jag tror att undertecknad gjort typ alla "fel" som är möjliga när det gäller live inspelning och mickar (sändare och mottagare) ... denna höst.

Vissa gånger har det inte varit mitt "fel" då den tekniska apparaturen varit totalt urladdade och inte ens lyckats väckas till liv med en variant av speedpåfyllning men andra gånger har jag missat, satt tvärt om eller tryckt för löst så att inspelningen inte ens startat trots att jag varit 100% säker på att allt varit okey.

Learning by doing ... så fungerar jag och ju fler bollar som kastas upp och jongleras i luften desto större risk för misstag. 

Endast en gång har inspelningen fallit bort totalt, det var den gången när min fingertryckning var för mjuk och inspelningen sattes igång först när jag skulle stänga av den! Vid andra tillfällen har det gått någon eller ett par minuter och så har jag upptäckt misstaget och kunnat åtgärda problemet. Ingen ursäkt men någon form av förklaring.

De roligaste bilderna visades för en vecka sedan då någon (inte jag) bytt plats på den lilla mottagarsladden som kopplas till mobilen vilket innebar att jag klämde fast mottagaren i linnet och monterade micken i mobilen. Prova inte!

I början av klassen sänker jag blicken och ser micken, som inte ÄR micken utan mottagaren. Jag lyfter blicken mot stativet, stirrar intensivt och förstår misstaget samt byter plats. Alltså den blicken!


Som om jag läxar upp mig själv, typ "fröken" ger onda ögat. En sekund eller två sen var problemet löst och jag som vanligt igen. Tur att det går att skämta om eländet och att be om ursäkt.

Tycker vid det här laget att jag lyckats beta av det teknikstrul som kan inträffa så förhoppningsvis kommer resten av alla inspelningar att bli problemfria. Vi kan ju åtminstone hoppas 😜



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar