torsdag 7 oktober 2021

Kopian vi inte hade en aning om


Mannen påkallade min uppmärksamhet och bad mig komma till fönstret. "Kolla, ser ut som att Stanley är ute och går!"

Jag ställer mig bredvid och tittar på den svarta katten som nosar på vår altan. Samma storlek men det kan ju omöjligt vara vår katt för hur skulle han ha kommit ut?

"Oj, han ser likadan ut!", svarar jag.

"Har till och med den vita fläcken på bröstet", fortsätter mannen. Så tittar vi på varandra.

"Det kan väl inte vara Stanley?", säger mannen och försvinner. 

Tänk om vi glömt ett fönster!? Själv funderar jag på det i badrummet, det som jag öppnade efter duschen ... men det är litet och ingen av våra pälsklingar har någonsin ens försökt ta sig dit. Vi som är ytterst noggranna, hade vi missat något?

Det visar sig att Mr Stanley, vår svarta hankatt ligger tyst ovetande och sover på min säng. Han har ingen aning om den dubbelgångare som smyger runt huset och skapar oreda i sina människors huvuden. Den svarta katt som är en kopia av honom och som vi aldrig tidigare sett. Var kom den ifrån? Och vad gjorde den på vår tomt??? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar