fredag 1 oktober 2021

I sprakande fästkläder

Oktober är en av mina favoritmånader tack vare den explosion av färger som (emellanåt) dyker upp över en natt. Naturen klär sig i sprakande festkläder och jag förundras ... varje år. Färgskalan från grönt till gul/orange/rött är vissa år mer självlysande än andra.

Oktober med vind, sol och regn. Löv som singlar ner och som bitvis lägger sig som stora filtar över den nakna marken. Löv som behöver krattas, först är det en fröjd och ett roligt trädgårdsarbete men efter någon vecka infinner sig samma känsla som när vintern är snörik, det tar liksom aldrig slut och blir mer eller mindre ett nödvändigt ont.

Lövhögar som jag kan hoppa i! Slänga mig raklång, landa på rygg och kasta upp löv i luften. Göra allt det där jag älskade som barn och som jag fortfarande finner njutning i.

Välkommen du vackra, magiska och kalla årstid! Ännu trollbinder du oss men allt eftersom dagarna går kommer du att bli kalare, kärvare, mörkare och lerigare. Naturen förbereder sig för vila ("dör") så att den som en fågel Fenix kan återuppstå nästa vår igen.

Än är det vackert och jag planerar att NJUTA fullt ut! Tända ljus i mörkret, krypa in under en skön filt och som sagt snart hoppa i varje lövhög jag hittar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar