torsdag 28 oktober 2021

Den som spar - har

Årets pumpa är inhandlad - check. Design, inte en aning (i skrivande stund)??? Den som lever får helt enkelt se 😜

Gårdagens fokus hamnade på arbete, först planering och bokföring hemma och därefter mitt andra catering uppdrag, extra arbetet jag testat en gång tidigare och som gav mersmak. Igår var det dags för tillfälle nummer två och NU kan jag arbeta själv (gick dubbelt även denna gång).

Att klä sig i svarta byxor, vit skjorta och svart förkläde för att ställa i ordning, servera, serva och sen plocka undan och diska är rätt trivsamt. Här kan jag släppa yogan och fokusera fullt ut på praktiska uppgifter. Rensa huvudet.

Men som ofta finns det en hake, vi ska helst ha vit skjorta (inte topp eller blus) då det ger ett mer homogent intryck. Om du kollar i min garderob så består den av ytterst få skjortor och de jag äger är i starka färger ...

Har haft men inte längre och just NU ångrar jag att de sorterats bort. Skjortorna var inte för små, inte heller trasiga eller på något sett överanvända och helt ärligt så är nog den sista anledningen svaret på varför de inte längre hänger i garderoben. När vi flyttade från lägenheten rensade jag bort massor av kläder ...

Så hur gjorde jag då? Nej, det köptes ingen ny vit skjorta. Vill inte. Har ändå kollat i butiken där vi säljer snygga välsittande för kvinnor, bara det att jag är för liten. Önskar en storlek mindre men det finns inte och aldrig att jag inhandlar något som kostar massor för att sy in!

Hur som så äger jag en vit skjorta MEN den har ett mönster på bröstet, Marilyn Monroes ansikte i svart tryck. Jag köpte den när undertecknad arbetade på Desigual, egentligen åt Lejonkungen. Storleken är XS men för män. Tänkte att nöden inte har någon lag och jag skulle ju bära det svarta förklädet ovanpå skjortan så det borde gå? Eller? Vi kan säga så här, det var tur att jag kollade! Dressade mig enligt instruktion men det svarta trycket var betydligt större än jag mindes och gick inte att dölja.

Hur skulle jag göra?

Mindes att Lejonkungen har massor av kläder här hemma, det är länge sedan han rensade och i gömmorna finns äldre mindre storlekar. Yes! Hittade en vit, snygg märkesskjorta i bomull och den fungerade, förutom att den var skrynklig. Fick plocka fram och utföra den syssla jag inte gillar, strykning. 

Tack Lejonkungen, du räddade mig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar