måndag 13 februari 2023

Det där alter egot

                                                 


Köpte en bok för ett par år sedan. Titeln är Pippi Power och namnet var allt som behövdes för att jag skulle bli intresserad. Pippi, var mitt alter ego som liten. Läste boken och funderade över mina egna förmågor. Vilka superkrafter har jag? Vad vill jag utveckla och hur skulle min vuxna version av det Pippi står för visa sig?

Jag vet att lekfullheten och nyfikenheten leder mig framåt. Att det aldrig är för sent att testa nytt eller prova mina vingar ... oavsett ålder. Är tanken ung så förblir jag/du detsamma.

Vet också att jag har förmågan att tänka utanför boxen och vända på perspektiven samt att undertecknad gillar att skapa nytt, gärna av gammalt.


Vår/min pappa var för mig en manlig variant av Pippi, han var också min stora förebild när jag växte upp. Pappa var orädd och kunde "allt" eller i alla fall det mesta (till stor del självlärd) och tvekade aldrig att ge sig in i för honom nya, kluriga projekt. Han kunde trolla med sina händer, till exempel förvandla garderobsdörrar till windsurfingbrädor samtidigt som han skapat sig en stor kunskapsbank (rent teoretiskt). Pappa överraskade, busade och var full i sjutton samtidigt som han satte tydliga gränser och sa ifrån när det behövdes men var alltid schysst och rättvis.

I ett av mina manus (ligger i tryggt förvar i skrivbordet) berättar jag om en farmor, i mina ögon är hon den Pippi jag önskar att jag blir: klok, inlyssnande, trygg, tillåtande, kreativ, knasig, oförutsägbar samt härlig att hänga med.

Nog med funderingar. Önskar dig den bästa av tisdagar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar