lördag 11 februari 2023

Levande spagetti



Att ha djur är som att vara förälder, det gör ont om något oönskat händer.

I fredags upptäckte mannen att det var alldeles blött på gardinen. Stanley som älskar långa tygstycken brukar bädda in sig själv och under nosen denna eftermiddag var det ordentligt blött? Vi antog att han kräkts. Det ovanliga var dock att det varken luktade eller såg missfärgat ut ... alltså inte som vanligt kräk.

Någon timme senare bad mannen mig komma, då hade S kräkts och jag torkade bort den fasta massa som låg på samma gardinlängd. Såg något som såg ut som spagetti och klämde lite, mycket riktigt rörde sig "pastan" och undertecknad kunde konstatera att vår hankatt hade spolmask. Men hur, de är innekatter och äter enbart veterinär rekommenderad kattmat? Trots allt kändes detta okey då det är lätt att behandla (mask). Våra frågetecken återstod dock.



Lördag morgon åt Stanley glatt upp sin frukost och la sig senare för att vila. Jag googlade maskmedel som inte är tabletter samt kollade när närmaste apotek öppnade. Då ropar mannen igen, tror att det inte är dregel utan att vätskan kommer från nosen?

Jag ringer min brorsdotter som pluggar till djurskötare för att rådfråga. Trots att hon påstår att hon inte kan parasiter på smådjur tillräckligt bra så ger hon mig tydliga svar. 

Kan det vara så att Stanley doppat nosen i dreglet? Eller är det kattsnuva (mannen har googlat och säger att detta är ett allvarligt virus)?

Vi kontaktar Agria vårdguide och bokar telefontid. Åker till apoteket och inhandlar maskmedel. Jag borstar Stanley som släpper massor av päls men blir lugn av min närhet. På den stora vita kudden syns det att vätskan är missfärgad. Jag kan dock inte se spår som visar att droppet/dreglet skulle komma från nosen. Beslutar att vänta med avmaskningsmedlet, vill prata med veterinär först.



Så ringer Agria upp och berömmer min brorsdotter. Vi bör avmaska S samt även Audrey trots att hon inte visar några symtom (har dock inget medel för hennes minivikt, så hon får vänta). Eftersom S både ätit och druckit så är läget under kontroll. Vi kan avvakta och hålla S under observation.

Mannen är inte nöjd. Dreglet då? Det rinner mer eller mindre konstant även om det är en droppe i taget. Min brorsdotter är den som förklarar, hon säger att det är vanligt om katten är illamående. 

Jag droppar vätskan mellan päls och hud i nacken och tvättar händerna noga. Kollar så att Audrey håller sig på avstånd så länge pälsen är blöt. Katterna får inte slicka i sig vätskan ...

Nu avvaktar vi. Stanleys päls är bättre och han äter. Håller tummarna att parasitmaskarna dör(!!!) samtidigt som vi undrar hur sjutton Stanley fått mask?


Fortsättning följer ...


PS. Det kommer inte att bli lika enkelt att droppa avmaskningsmedel i Audreys nacke. Suck. Dubbel suck. DS



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar