måndag 7 juni 2021

Den flygande kexchokladen

Sommarvarmt och ljuvligt! Jag ägnar då så mycket tid som möjligt åt fix i vår trädgård samt att bara vara. Härom dagen skulle jag hänga tvätt efter lunch. 

Nespressoapparaten hade bryggt en god kopp kaffe åt mig, vilken jag beslöt ta med ut, passade i samma veva på att plocka med mig en kexchoklad. Tänkte att varför inte? Gott kaffe och frasig choklad, troligtvis skulle den sistnämnda bli både kladdig och halvsmält innan den var uppäten men ...

Bara det att innan jag kunde njuta så skulle tvätten hängas (hade visserligen kunnat byta plats på uppgifterna men jag är av den åsikten att arbete först och vila sen). Sagt och gjort. Placerade mina godsaker i skuggan och gick iväg cirka 5 meter (fågelvägen) för att hänga kläderna utanför vårt sovrum där det finns en avskild liten yta.

Hörde ljud från altanen men brydde mig inte, först en gång och sedan igen. Konstigt, vad kunde det vara? Så dunsade det till ordentligt och jag lyfte blicken.

Min kexchoklad störtdök mot altangolvet!

En skata flaxade iväg. Jaha ja ... så klart, den hade känt doften av godis och försökte stjäla min choklad. Synade papperet runt men ingen näbb hade hackat eller på något sätt kommit åt innehållet.

Skatan var puts väck. Jag tog mitt kaffe och satte mig ner. 2 - 0 till mig. Skatorna blev av med sitt bo i vårt äppelträd och har knappt visat sig efter det. Planen att stjäla mitt fika gick inte heller. Synden straffade sig själv ... för skatan.

Själv njöt jag av kladdig kexchoklad och perfekt kaffe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar