onsdag 23 juni 2021

Våga fråga!

Vi har ett överflöd av "sommarens röda guld" (min tolkning) det vill säga smultron och det är min förtjänst. Jag har skrivit om det tidigare och kan nämna det igen, anledningen är att jag som mamma alltid velat att våra söner ska få ha lyxen att plocka och äta så mycket de vill och orkar (samt självklart deras kompisar).

Just nu svämmar de solmogna bären över och jag hinner knappt plocka in dem innan de blivit övermogna men det är ett lyxproblem. Vi har smultronplantor vid poolhuset, dammen, i stenpartiet, längs grusgången, i en tidigare sandlåda och på den dolda del som ligger på poolhusets baksida.

Härom dagen hörde mannen röster, de var så nära att han trodde att vi hade gäster på tomten och gick för att se efter. Det var grannpojkar som upptäckt smultronen på baksidan. På in och utsidan av vårt "staket" (ett luftigt, gallerliknande så att klätterväxter trivs) finns/fanns mängder av bär. Lätta att plocka för grannbarn om de passerar på vägen mellan husen. 

Barnen plockade och åt, det var INTE konstigt, vad som däremot väckte mannen uppmärksamhet var att den ena grabben hade sin pappa med sig. Den vuxne nöjde sig inte med utsidans bär utan sträckte sig in och plockade på vår tomt!?! Trots överföd där han befann sig?

Om de frågat så hade de fått plocka våra smultron ...

Vad som stör mig är beteendet. Vet och förstår pappan vad han lär grabbarna? Han är deras förebild och de kommer att göra som han gör, inte som han säger.

Så enkelt att fråga. Så onödigt att plocka på annans tomt speciellt när det inte finns någon anledning, då hela utsidan var full av röda solmogna bär. 

Mannen gjorde ingenting, han stod dold inne på tomten, observerade och lät dem hållas, däremot berättade han för mig. Vi som upprepande sagt till våra barn att alltid fråga skakade på huvudet och tyckte att situationen kändes sorglig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar