onsdag 30 juni 2021

Tid för smaker att gifta sig

Jag är normalt sett ingen bak- och matmamma, inte den där som läser receptböcker och googlar för att bjuda sig själv, familjen och/eller vänner på det senaste. Det nya. Det trendiga.

En gång var jag ... då när kiden var små och vi bodde i vårt stora hus på landet. Då när jag prenumererade på Allt om mat och sällan missade morgonteves kock. Tror det var ett sätt att bejaka min kreativitet.

Vet inte vad som hände?  Hamnade tillbaka till mitt "läge", där jag kan om jag vill ... bara det att lusten sällan checkar in. 

Men hör och häpna, i sommar vill jag!

Det har kokats rabarbersaft och igår bakades det både fröknäcke, raw chokladbollar (avokado istället för smör och med god 70%ig mörk choklad) samt gjordes i sats fläderblomssaft. 

För när jag får ett sms av grannen att det finns massor av fläderblom att plocka, typ NU så tackar inte jag nej. Citroner och socker fanns hemma, det var med andra ord enbart att köra. Googla fram ett recept och sätta igång. Om tre dygn ska saften silas, då får vi smaka. Fram till dess står den stora kastrullen i källarförrådet och låter sockerlag, blommor och citron bli ett.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar