måndag 24 januari 2022

Fyra påsar kan vara bättre än två

I emellanåt hjälper jag och mannen Lejonkungen att storhandla. Där sonen bor finns enbart dyra närbutiker så vi kör honom till en större billigare mataffär. En chans  att få hänga med honom samtidigt som Lejonkungen får möjlighet att fylla kylskåp och frys.

I söndags var det min tur. Jag hade tagit med två papperskassar ifall sonen skulle glömma men när han kom ut så hade han två egna med sig. (Visade sig senare att alla påsarna skulle komma till användning men det visste vi inte då och lämnade därför hälften i bilen).

Själva handlandet gick utan problem. När vi kom till parkeringen meddelade sonen att den ena kassen höll på att gå sönder. Han parerade med kroppen och när handtaget släppte så hände egentligen inte så mycket än att jag snabbt var framme med en av våra reservpåsar från bilen. Vi packade om utan att sätta ner någon påse på den blöta och fuktiga marken.

När vi står vid bilen så kommer en kvinna med en välfylld matkasse, framför ögonen på oss spricker påsen och innehåller ramlar ut på parkeringen ...

Jag frågar om hon behöver en ny påse? Kvinnan svarar tacksamt ja. Lejonkungen ger mig sina kassar så att jag kan ställa dessa i bakluckan och går därefter till kvinnan för att erbjuda henne hjälp att plocka upp allt som landat på backen samtidigt som han överlämnar en ny papperskasse till henne. En bil orkar inte vänta utan tränger sig förbi kvinnan trots att föraren kunnat backa ett par meter och köra annan väg ... 

Papperskassar är mer miljövänliga än plast men nackdelen är just sådana dagar som i söndags när du inte vill ställa ner kassen på fuktig och blöt mark eftersom hela kassen kan luckras upp. Att handtagen brister är något som kan hända, kanske inte ofta men det räcker med en gång för att förstå eländet.

Been there, done that ... därför kändes bra att kunna hjälpa.

Personligen har jag alltid vaxade påsar när jag handlar, tygväskor med kraftiga bärremmar som inte spricker sönder av väta och som går att ställa ifrån sig även där det är fuktigt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar