söndag 16 januari 2022

Ljuset i mörkret

När snön inte finns mer så återvänder det kompakta mörkret, det som kräver både reflexer och lampa om du vill se något när du går ut, samt om du vill synas.

Jag kör bil, cyklar, springer och promenerar. Vet hur det känns vid ratten när cyklister dyker upp från ingenstans och korsar min väg. Totalt orädda och med hög fart verkar de utgå ifrån att alla andra utom de måste visa företräde. Det gäller att ha ögon i nacken, foten på bromsen och vara beredd på precis allt. Ett annat problem är att många använder svarta kläder, det gör dem inte direkt enklare att se ...

För några månader sedan letade jag febrilt efter våra reflexband (hade lagt dessa i en påse) men hur/var jag än letade så var de som borttrollade? Måste ha lagt dessa på ett väldigt säkert ställe. Suck ...

Eftersom jag vet hur svårt det är att se andra i mörker så vill jag själv synas, för andra trafikanters skull men också för min egen. Önskade mig därför en reflexkappa i julklapp (av mannen) och BINGO, jag fick en! Extra bonus är att den är snygg.

När jag öppnar garderobsdörren ler kappan åt mig, skiner upp då den vet att det är dags att göra skillnad. Ja det är sant, helt allvarligt så lyser den silverfärgade kappan upp när ljuset från dörren når fram.

I fredags efter min date med Lejonkungen log jag hela promenaden hem ifrån restaurangen då undertecknad visste att varenda bilist och busschaufför såg mig. Känslan av trygghet var stor trots att timmen var sen. Så tack mannen för att jag syns och tack kära kappa för att du ler varje gång du ser mig, vi kommer att bli ett bra team.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar