torsdag 27 januari 2022

Övning eller verklighet?

Igår fick jag äntligen en lugn planeringsdag hemma efter en rätt maxad arbetsvecka, där jag gått från det ena jobbet till det andra. Vi kan lugnt konstatera att både kyl och frys behövde fyllas på samt skafferiet. Vår mat var i det närmaste slut ...

Åkte iväg till köpcentrat och hann fixa några ärenden innan jag klev in i matbutiken. Fyllde korgen med varor från inköpslistan när det helt plötsligt började tuta? Upprepande tjut som var på tok för höga för att örat skulle uppskatta dessa. Så kom ett meddelande om brand i byggnaden samt rök? Alla uppmanades att lämna huset. Nya tjutljud. 

Jag tittade upp och undrade om allt var på riktigt eller om detta var en övning? 

Folk strosade lugnt kvar i butiken och varken rök eller brandlukt märktes. Hur skulle jag göra? Frågade personal vilka skakade på huvudet, de visste inte mer än jag men uppmanade mig att gå mot utgången vilket undertecknad gjorde. Stoppade i ytterligare några varor och tänkte att det kanske var möjligt att betala för maten?

Kassorna var dock övergivna och jag förstod att det enda som fanns att göra var att överge min halvfyllda korg och lämna byggnaden. Ett lämmeltåg av kunder gjorde som jag och utanför stod det grupper av människor och väntade på information. 

Jaha, det var den handlingen det ... 

Orkade inte stå i regnet. Kändes bäst att åka hem trots att jag var tomhänt. Laga soppa på en spik är en superkraft och skulle vara möjligt. Handla mat fick jag göra senare eller på annat ställe.

Så slog det mig att längst ner i korgen låg min vaxade matkasse, den braiga. Tja, det var omöjligt att vända och hämta den så undertecknad fick helt enkelt glömma bort kassen. Jag satte mig i bilen och skulle precis åka hem när människor började röra sig in genom entrédörrarna igen? Redan, så snabbt?

Parkerade och återvände in i byggnaden igen, hittade min kundkorg och avslutade inköpen. Yes, yes, yes! Vi fick åter mat i kyl, frys, skafferi och på bordet!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar