onsdag 26 januari 2022

"Jag är Kaos och här för att testa dig."

Igår möttes jag av "något" (som sällan visar sig på det vis det gjorde) när undertecknad öppnade butiken. Om jag frågat vad/vem som mötte upp så hade svaret kanske blivit: "Kaos och jag är här för att testa dig."

Allt började med att radion bara snurrade, hur jag än felsökte så hände absolut ingenting. Ringde min kollega som stängt kvällen innan för att höra om hon visste hur problemet kunde lösas men hon var lika frågande som jag. Musik är trots allt inte livsnödvändigt, butiken klarar tystnad så radion fick vara.

Nästa grej inträffade när kassan startade, kontakten mellan kvittoskrivaren och nätverket var bruten??? Jag stängde av, startade om, drog ut kontakter och testade igen men NEJ. Ringde en annan butikchef som föreslog samma problemlösning som jag redan testat och till slut gav mig numret till vår support. 

Kunder droppade in, jag hälsade och sa som det var att kassan krånglade och de lät mig hållas. Den vänliga mannen på supporten guidade mig igenom samma rutiner som redan testats. Inget nätverk ... Efter mycket om och men lyckades vi återansluta kassan men kvittoskrivaren krånglade fortfarande, vilket resulterade i mer och fler felsök.

Jag kröp på golvet, rotade i ormboet av sladdar, grendosor, kontakter, kablar och nätverk, fick till slut uppdraget att koppla bort ALLT ... dra ut var enda kontakt och totalt släcka ner. Bingo! När jag stoppade i alla kontakter igen så fick kvittoskrivaren kontakt med nätverket!!! Yes.

Det är dock dumt att ropa hej innan du har tagit dig över bäcken ...

Supporten bad mig göra ett köp men nu var kortläsaren död? Nästa felsökning startade och den tog tid. Vi kliade oss i håret och till slut när jag återigen letade i ormboet så hittade jag en liten strömkabel som släppt. Antagligen hade den dragits ur utan min vetskap när jag lyft på kablar och grendosor. Bingo igen, äntligen!

Mina stackars kunder var vänligt förstående och hade stort tålamod, inte en enda surnade och gick trots att eländet inte slutade där. Jag fick starta om kortläsaren fem gånger (med jämna mellanrum), fråga mig inte varför?

I skåpet bakom kassan hittade jag senare under eftermiddagen ett utskick, där stod det att strömmen skulle brytas under fem timmar natten till den 26e  och att känsliga apparater kanske borde stängas av. Gissningsvis så var strömavbrottet orsaken till både radio och kassaproblem, bara det att varken jag eller min kollega visste om detta.

Nåja slutet gott allting gott. Kände mig stolt över min förmåga att ro kaoset i land och beslöt att fira. När jag kom hem mumsade vi (mannen och jag) på lyxiga räkmackor och drack var sin kall öl, bara för att vi var sååå värda det efter min kaotiska problemlösardag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar