onsdag 1 mars 2023

Hur sprider DU ditt ljus?

 


Ingen kan göra allt men alla kan göra något ...

I den tid som är just nu när världen är uppochner så har jag funderat en del på vilken som är min roll? Vad är rätt för mig? Hur kan undertecknad bidra till en fredligare och vänligare tillvaro?

Förutom att ta hand om mig själv, sålla flödet av information och finnas för de som är i min närhet (går bäst om undertecknad är i balans) så har jag hittat mitt svar.



I mötet med andra människor kan jag försöka skapa en frizon, en plats där tillit bor och där det är helt okey att vara den DU är, att få känna och "må" utan att bli ifrågasatt. Möjlighet att bara vara, att pausa och återhämta sig, på yogamattan är detta enklare (samt med de studenter jag är mentor för) , i andra situationer kan det vara något (eller ibland betydligt) svårare. 

Tänker att om vi lyssnar utan att avbryta. Om vi tränar på att vara mer tillåtande (försöker att låta bli att döma eller bedöma) så blir livet enklare, för vem säger att jag har rätt och du fel? Eller tvärtom. Helt allvarligt så vet undertecknad att jag kan ha fel ... och det är okey. Om vi verkligen lyssnar blir vårt helhetsperspektiv större och tillsammans kan vi lyfta varandra.

Lätt? Nej men viktigt. 



Hur gör du för att sprida ljus och värme runt dig? Vilka är dina förmågor? Bär du en aura av trygghet? Får du andra att skratta? Delar du generöst med dig av det du har (även om det inte är mycket)? Kanske är du den människor längtar efter att få vara nära när livet känns tungt? Och hur tar du hand om dig själv för att orka?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar