fredag 31 mars 2023

När lugnet bjuder på kaos


Tänk dig att du sitter i en tentamenssal och ska skriva en "viktig" datatenta. Tiden är kort, 60 minuter och precis när du börjat så sätter någon igång att borra. Ja, du läste rätt, borra! Luften vibrerar och trots att du använder öronproppar så går ljudet rakt in i både kropp och öron.

Lätt att fokusera?

Tveksamt.



Igår eftermiddag hände just detta. Vad som dessutom förvärrade situationen var att studenterna skrev i ett mindre rum för att få lugn och ro samt en miljö utan för mycket stimuli. De studsade när borren satte igång och jag förstod dem.

Messade min chef som direkt kollade upp och fick till svar att hantverkaren strax skulle vara klar? "När är strax?", undrade någon. "Det ska ju vi med ... vara klara snart", flinade en av studenterna och fortsatte med sin tenta.

Strax blev NU och lugnet återvände. 



Så hördes hammarslag. Alltså??? Studerade varje person i rummet som himlade med ögonen men ändå gjorde allt för att fokusera. Ingen surnade till. Ingen muttrade. Ingen blev arg. Alla skrev.

Hamrandet slutade. Lugnt igen i ungefär tio minuter, sen hördes sorlet från andra studenter som lämnat sina skrivsalar. Suck ... Jag öppnade dörren, höll upp ett finger över munnen men sa inget. Reaktionen kom direkt, de närmaste såg mig, nickade och började viska. Tack.

Därefter blev alla (inne hos mig) klara och loggade ut. En anpassade tentamen hade förvandlats till en utmanade timme. "Mina" student borde fått medalj för sitt enastående tålamod. De lämnade salen leende och önskade mig trevlig helg.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar