torsdag 7 april 2016

Smärta som strålar


Igår morse hade jag frukostmöte inplanerat. Jag sov något längre och gjorde mig sedan snabbt i ordning för lite nätverkande. Väl på plats, när jag plockat för mig av den goda frukosten och satt mig ned så strålade det av obehag på höger sida nere vid ländryggen.

Vad hade hänt? Ingen förvarning utan pang på bara. Jag provade olika sittställningar och fann en som fungerade, det behövdes eftersom vi förväntades sitta vid våra bord och skapa nya kontakter.

I mitt huvud snurrade frågor. Hade jag sovit konstigt? Det borde finnas en enkel förklaring till varför min kropp reagerade med smärtsignaler. Fattade ingenting.


Min enda förklaring pekade mot meditationskursen alternativt de pass av yin yoga stretch jag utsatt mina höfter för. När det gäller meditationen så är det uttalat att just denna vecka bör jag vara beredd på att kroppen kan reagera, ofta genom att sinnena förstärkt. Lukt, smak, synintryck, hörsel och känsel kan påverka mig mer än tidigare. Den som mediterar kan dessutom bli ordentligt trött, det har jag märkt av och därför sovit mer än normalt.

Det sägs att kroppen reparerar sig själv mer än tidigare och att det är anledningen till de olika typer av reaktioner jag behöver vara medveten om.


Är det så att jag känner starkare? Eller så beror obehaget på yin yoga övningar? Vem vet ... Spelar egentligen ingen roll, det som betyder något är om jag lyssnar på min kropp eller inte. Mitt val är att lyssna, göra snälla asanas och använda vår värmekudde som lindring. Det fungerar.

I själva praktiken har jag märkt att de spänningar jag tidigare känt i rygg och höft nu avtagit. Jag orkar sitta längre, så länge som det just nu önskas. Detta innebär att blodflödet genom kroppen är förbättrat och att jag har färre "knutar"/stopp.


Meditationskursen är en spännande resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar