fredag 20 maj 2016

Juvelens baksida


Jag är inte pollenallergiker men vissa år (de senaste fem när vi bott inne i stan) och pollenhalterna varit extremt höga så reagerar även jag. Mina slemhinnor är av de torrare, känsliga slaget.

När vi kom hem från NY och sommaren välkomnade oss så berättade andra att de hade kliande halsar, kittlingar i näsan och andra irritationer. Några trodde att de var förkylda innan polletten väl trillade ned.



Även min näsa kittlade lite och plötsligt förstod jag att nu måste jag undvika mina ögon. En gång för några år sedan var det så mycket pollendamm som yrde omkring i kastvindar att jag drabbades av ögoninflammation. Röda, torra ögon som sved och det kändes som något litet sandkorn ständigt hamnat under ögonlocket.

Nej tack, måste undvikas! Regel nummer ett: pilla inte i området runt ögat. Totalt förbjudet är att gnugga!

Oftast inga problem men efter en dusch eller när ansiktet tvättas är det svårt att undvika ögonen, för att inte tala om när mina linser ska i och ur ...

Nu ska inte jag klaga, det finns många som mår riktigt dåligt. En del överlever på mediciner och andra försöker att klara sig utan. Heja er! Jag känner med er.

Enligt experter har björken snart blommat klart, då blir det dags för eken. Så håll ut!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar