torsdag 22 juli 2021

Splash!

Nä, jag har inte badat ... det gjorde golvet!

Det blir inte alltid som tänkt men oavsett vad som händer så går det att lösa,. Igår handlade det om att torka upp och städa efter mig själv ...

Upptäckte att den ena dockan i skyltfönstret hade skrynklor på sin linneklänning (antagligen efter den brottningsmatch vi hade härom dagen då hon ville behålla båda armarna på) och beslöt att dressa av, stryka och styla om samtidigt som jag tog hand om de kunder som klev in genom butiksdörren.

Hämtade strykbräda och järn samt enbart den övre delen av dockan, eftersom hon fortsatte att trilskas med armarna. Hur jag än vred och vände så ville de inte släppa, hade liksom gått i baklås?

Det finns stunder när det bästa sättet är att lägga dockan på rygg, då trillar förhoppningsvis armarna av men inte igår ... 


Eftersom butiken inte äger en streamer så återstod strykjärn. Det gick inte att dra klänningen över dockans huvud oavsett om armarna sträcktes uppåt eller inte.

Men skam den som ger sig, då fick jag väl stryka klänning med docka i! Placerade överdelen på en barstol och klänningstyget på strykbrädan. Krångligt och bökigt men det gick. Fick hela tiden hålla emot så att inte dockan skulle glida ner på golvet och i värsta fall gå sönder.

Så kom fler kunder och jag avbröt min syssla. Ställde bysten på barstolen och mötte kunderna. Sekunden efter hördes ett brak och ett splash. Strykjärnet hade landat på golvet och vattnet som fyllts på för att ånga plagget rann ut i en stor pöl.

Oops ... inte bra.

Kollade strykjärnet som visade sig vara helt okey. Tack! Golvet däremot var plaskblött vilket inte var att rekommendera eftersom det är ett känsligt trägolv. Hämtade mopp, hämtade papper och satte mig sen på huk för att knätorka. Pratade med kunderna samtidigt som varje vattendroppe sögs in i papper.

Hjälpte kunder med kläder och monterade därefter ihop dockan, stylade och konstaterade att hon numera bär en skrynkelfri linneklänning med kofta och scarf.

Men (enligt mig blev det) mycket väsen för lite justering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar