fredag 16 september 2022

Snälla grävling läs detta!



Känns som vi plockade bort ett ton päron från tomten under gårdagen för att köra till återvinningen. Skottkärrorna var så tunga att jag knappt kunde rubba dessa, fick lägga hela min kropp mot och använda vikten som startmotor. Värst var att köra över gruset 

Men nu är det fint, till nästa regn river ner mer frukt. Tror dock att de mesta av päronen trillat ner, de mognar före våra äppelsorter.



Mindre roligt är att grävlingen återvänt och grävt nytt hål. Våra stackars blåbärsplantor får ta mycket stryk. De blir visserligen gödslade men far illa av återkommande rotslitage. Suck ... 

Jag vill inte ha grävling på vår tomt, känns inte bra men vill heller inte ringa en jägare som kommer hit och skjuter djuret. Så snälla grävling (för du läser säkert min blogg) bygg bo i skogen, där är du trygg.




Vi har fått veta att många grannar haft grävlingsbesök, de som bor närmast skogen är naturligtvis mest drabbade med ordentligt uppgrävda trädgårdar. 

Har pratat med Lejonkungen vilken är den i vår familj som kollat in djuren under sommarens varma kvällar. Han beskriver exakt var i skogen ett stort gryt ligger. Kanske är det fjolårsungar som stryker omkring i vårt kvarter denna höst? Kanske letar de nya bostäder?




Vad vet jag???

Så återigen, snälla grävling - håll dig i skogen! Människor kommer att jaga dig om du stör för mycket. Skogen är säker och jag vill gärna att våra amerikanske blåbärsplantor överlever.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar