lördag 6 juli 2024

Jag kan OM jag vill

När värmen och solen är någon annanstans och vinden tar i så är det mindre inbjudande att vistas ute. 

Mannen och jag trotsade dock regnet som låg i luften och passade på att arbeta på tomten samt tog en promenad i skogen och mumsade röda smultron.

Väl hemma hittade den husmoderliga sidan av mig fram och undertecknad bakade både äppelkaka och gjorde en egen rabarbermarmelad med citron och ingefära som smaksättare. Riktigt, riktigt gott!




Här kommer mitt recept:

Rabarbermarmelad - lättgjord

Till ca 1 kg marmelad

500 g rabarber
1 ekologisk citron
1 dl vatten
5 dl syltsocker

Gör så här:

1. Ansa och skiva rabarbern. Borsta och tvätta citronen, skär den i fyra delar på längden och skiva den sedan tunt.

2. Koka rabarber, citron, vatten och ev smaksättning cirka 15 minuter tills citronen är mjuk. Tillsätt syltsockret och koka ytterligare 2–3 minuter. Häll upp på rena burkar och sätt på locket. Förvara svalt. 


Tips:

Om du vill så kan du smaksätta med kanel, kardemumma eller ingefära. Jag använde ingefära. Skalade en bit och lät den koka med rabarbern samt citronen, innan jag fiskade upp den och tillsatte syltsockret. Mums!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar