tisdag 16 juli 2024

När det strular men ändå ordnar sig



Tänkte att jag skulle testa att baka frallor av vår surdegsgrund. Plockade därför fram receptet jag fått av Astronautens kärlek samtidigt som undertecknad mindes alla moment hon visat. Köksvågen användes flitigt och sen handlade mycket om att passa tider, tillföra salt och pyttelite vatten.

40 minuters vila för degen ... 30 minuter = vända (degen) ett par gånger ... 30 minuter, vända igen ... 30 minuter, vända ett par gånger igen ... 30 minuter, de sista vändningarna. Bakduk på och ordentlig vila på flera timmar (över natten om du föredrar).

Passade på att arbeta i trädgården samt bada.

Samtidigt som middagen förbereddes beslöt jag att baka frallorna. Luftbubblorna i degen visade att den mådde bra men när jag tog en handfull så kändes den för tunn. Bullen flöt ut över bakplåtspapperet, så hade det inte sett ut i Göteborg när "I" bakade!

Hmn ...  



Huvudet arbetade på högvarv. Måste tänka om och det gjorde jag, förde tillbaka degen i bunken igen. Skrynklade ihop bakplåtspapperet, vecklade ut det och stoppade det i en avlång brödform sen hällde jag i all smet.

De 275° i ugnen verkade för mig i varmaste laget då frallorna var utbytta till formbröd, valde därför att sätta formen längst ner och hällde vatten i plåten under. Hur lång tid skulle jag grädda? Fick gå på magkänsla. Meddelade mannen att jag behövde skjuta från höften.

"Det är väl som vanligt då, du brukar ju aldrig följa recept!"

Sant. Brödet växte och när undertecknad antog att det var klart så togs det ut. Kanske borde jag låtet degen vila över natten? Kanske berodde konsistensen på någon miss trots att jag i det läget faktiskt följt instruktionerna? Kommer aldrig att få svar, det viktiga är att jag löste problemet och att vi kan äta nygräddat surdegsbröd!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar