lördag 26 mars 2016

Vem har påstått att det ska vara lätt?


I morse hade vi den årliga påskäggsjakten. Kidsen fick välja att leta inne hos oss eller på vinden, de valde lägenheten. Jag och mannen gömde var sin hälft av äggen och sen samlades alla i köket för kort regelgenomgång.


Jag som brukar ha svårt att hitta mitt ägg fann det i år på några sekunder. Yngste sonen erbjöd sig att gömma om det.

Samma gamla visa, nu visste jag att det skulle bli överkurs och att jag skulle få använda alla mina hjärnceller ... det fick jag. Letade överallt, på alla nivåer men utan resultat. Den ene efter den andre hittade sin skatt men inte jag.

"Tänk utanför boxen", sa mannen.

Jag är bra på det, att tänka utanför boxen men denna gång utan resultat, varje millimeter av lägenheten undersöktes, fågel, fisk och mittemellan.

"Tänk utanför boxen", mässade mannen och sonen blev irriterad.
"Tyst pappa! Det blir för lätt."

För lätt? Knappast. Till slut gick jag ut på balkongen och där i en tom väggurna låg det, ägget. Utomhus. Är det vår lägenhet?

Nåja, får ta det som en komplimang, extra svårt för mig. Säger dock som ordspråket: den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.


Ha en fortsatt skön påskhelg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar