måndag 23 maj 2022

Kanske är kliandet mest en måndagskänsla?

Har klarat mig länge denna vår men nu kan det vara så att det kommer smygande, kliandet ...

Dels har små bett upptäckts, antagligen från myggor som sugit blod utan att fråga om lov, liksom smugit sig på mig, helt obemärkta. Det är först efteråt som jag reagerat då mina fingrar hittat betten och börjat klia ... 

Den andra irritationen och olustkänslan sitter vid tårkanalerna och jag misstänker pollen. Fingrarna vill gärna dit och pilla medan hjärnan försöker stoppa rörelserna eftersom den vet att situationen enbart förvärras av kliande.

Om det är pollen så är det ovisst vad jag reagerar på, kanske blommande gräs?

Under i stort sätt hela mitt liv så har jag inte varit allergisk mot någonting men de senaste tio åren irriterar pollen ögats slemhinna, inte varje år men tillräckligt ofta för att visa på en överkänslighet. Allt började en vår när halterna av pollen var extrema och vindpustar förde med sig synbara och gula dammoln. Den våren vistades jag extra mycket utomhus. Då uppstod inflammation i ögonen, de blev röda, torra och behövde ögondroppar.

Andra år har det kanske mest handlat om en känsla, att ögat blivit torrare och känsligare. Hur det blir i år får vi se? Kanske är kliandet mest en måndagskänsla? Kanske mina ögon är piggare i morgon? Vi får se.

Till dig som drabbas på riktigt, du har min fulla sympati och medkänsla! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar