lördag 20 augusti 2022

Jag och professor Baltazar


Igår arbetade jag i butiken, hade någon dag innan fått veta att den personalingång som vi normalt använder inte var möjlig att glida in genom, istället skulle jag ta vägen genom parkeringsgaraget. En sträcka som undertecknad aldrig behöver använda eftersom butiken inte längre har söndagsöppet.

Hur skulle det gå? Mindes ett tillfälle när jag behövt den tydliga vägbeskrivning som min chef skickade, den gången snurrade jag till det men mer om det längre ner ...



En lördag med ihållande regn, det innebar att mannen skjutsade in mig och undertecknad missade den sköna promenaden. Surt, speciellt då jag inte kunnat träna i veckan (på grund av mycket arbete) men om du känner mig så hittar jag på nya lösningar när livet bjuder på motstånd.

Regnet betydde att kunderna uteblev, under hela dagen kom en handfull personer in och de var enbart intresserade av rea, vilken plockades bort. Mina arbetsuppgifter klarades snabbt av och därefter beslöt jag att promenera inne i butiken, fram och tillbaka typ som professor Baltazar, i det tecknade barnprogrammet från 70-talet. 30 minuters rörelse sen stillhet lika länge och därav 30 nya minuter av gång ... så höll jag på med paus för lunch. Landade på över 11 000 steg.

Regnet upphörde och mannen slapp hämta mig vilket innebar att det blev promenad hem så när jag klev in genom dörren (hemma) visade mobilen 20 000 steg. Så där ja! Vad som dock var mindre skönt var raggsockorna i stövlarna  (måste ha det för att fylla ut då mina fötter är något för små och risken för skavsår stor) ... i 22° fuktig värme.



Nu bjuder jag på ett blogginlägg från januari 2016 som handlar om vägen genom parkeringsgaraget:

Vilse i underjorden

ett vardagsäventyr



Kanske inte så smart att gå hemifrån kissnödig och tänka att det är nära till jobbet?

Att arbeta en söndag innebär att grinden är låst. Utan nyckel får jag ta garagevägen. Vid ett tillfälle för typ två månader sedan så följde jag med en kollega men problemet för dagen är att jag inte noterade 100% hur vi gick då.

Så jag glider ned i underjorden och tänker att jag hittar men jag har inte full koll. Alla dörrar ser likadana ut och det är dåligt skyltat, i det närmaste noll vägledning. Finns vare sig skylt som visar var trappan upp är eller hissen.

Jag försöker tänka logiskt och testar. Alla dörrar är blå, vissa har kodlåsdosor. Jag hamnar i återvändsgränder och nu är jag akut kissnödig!

Vänder blicken upp i taket och vet ungefär var jag borde hitta de dörrar jag söker. Väljer en av de blåa dörrarna men det visar sig vara ytterligare en nitlott. Denna leder vare sig in i trapphuset eller till hissen utan till något som verkar vara någon form av fikarum. Här inne finns ytterligare dörrar, de är inte blå. Jag hittar två omklädningsrum med låsbara skåp och så en toalett, Bingo! Jag lånar det sistnämnda och känner att tankarna klarnar. 

Så typiskt mig att hamna i ett morgonäventyr  och gå vilse i underjorden. När jag lämnar fikarummet så hittar jag direkt rätt dörr, in i trapphuset. Jag blippar mot kodlåset och en minut senare kan jag låsa upp dörren till jobbet, den nya arbetsdagen kan starta.

Så tips från coachen: kissa innan du går hemifrån.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar