måndag 30 januari 2023

DÅ var då och nu är NU



För 71 år sedan inträffade någonting som skulle tillkalla polis, orsaka rabalder, böter och hamna i tidningen. Jag kan lugnt konstatera att det var DÅ och nu är NU.

Andra bestämmelser och kontrollanter ...




Göteborgs Tidningen 23 januari 1952:

Alltför tidiga fastlagsbullar medför böter

Julen är slut, resonerade bagare i Malmö och började följaktligen göra fastlagsbullar, men det skulle de inte ha gjort. När polisen fick se bullarna i fönstret rapporterades tillverkarna, vilka har böter att vänta.

Fastlagsbullar får man icke äta när som helst, utan endast på tider som jordbruksnämnden (!) fastställer, och denna institution skall även prissätta bullarna. 

Frihet åt fastlagsbullarna är ett rimligt krav, säger Skånes konditorier, men jordbruksnämnden vill icke höra på det örat.



Tidningsklippet (vilket jag ordagrant skrivit av) är från tidningen Senioren och intressant på flera olika sätt. Den egna kreativa drivkraften hos bagarna på konditoriet i Malmö bestraffades, något som aldrig skulle kunna hända idag i alla fall inte när det gäller försäljning av semlor.

Parentes: När jag gick i skolan fick vi semlor istället för lunch på fettisdagen ... när jag senare arbetade i skolan fick vi semlor till efterrätt.



Idag kan du om du vill i stort sätt äta semlor året om. Olika varianter och former men dock semlor. När jag var liten så var Ture Sventon den enda och tydligen så gav jordbruksnämnden just det bageriet i Stockholm dispens 😜eller så var det en "svartklubb för temlor"?

Här under bifogar jag det verkliga utklippet:



Önskar dig en skön tisdag med eller utan (för tidig?) semla ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar