måndag 2 januari 2023

En god natts sömn löser de flesta problem


I skrivande stund försöker jag fundera ut ett tema för idag, vad kan vara intressant? Men det är stört omöjligt att fokusera ...

Att undervisa flödande yoga (direkt efter en stadig pastamiddag) = fel, fel, fel. Istället för att välmående  checkade ett olustigt illamående in (men inte förrän efter klassen var över?).

Brukar inte ha problem att äta före men ingen regel utan undantag. Kanske var hungern för stor? Kanske åt undertecknad för mycket? Kanske berodde det på hur jag byggt upp flödet? Eller så är svaret något annat?



Vet att många undviker att äta innan klass, att de hävdar att det är bättre att magen är tom, just för att undvika illamående men som jag skrev ovan så har detta sällan varit ett problem (för mig). Det har hänt någon gång men tror att det snarare berott på vad/hur praktiserandet gått till än att jag just yogat. 

Antagligen är svaret enkelt; stora rörelser, stora muskelgrupper, framåtfällningar som pressar ihop och rotationer vilka trycker samman inre organ (tarmar, diafragma och mage). 

Obehagligt och olustigt men det går över. Troligen mår jag bra igen (när du läser detta). En god natts sömn löser de flesta "problem".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar