torsdag 12 januari 2023

Kan jag locka fram motivationen igen?


Då provar jag igen, nu när extratid finns. Vad då undrar du kanske? Baka matbröd (är svaret), denna gång  bondbröd på rågsikt.  

Vi konstaterade i höstas att det vore smart att baka eget när det som finns till försäljning ökat i pris med jag vet inte hur många procent? Helt ärligt så erkänner undertecknad att jag lyckats en gång (baka bröd alltså). En gång är bra men om vi får till en vana så är det ännu bättre.

Steg ett är att hitta ett recept som passar oss båda, som är enkelt och som tar lagom lång tid att baka. Inte helt lätt. Hoppet ligger nu hos bondbrödet som står på jäsning.

Tänker att det fanns en tid då jag faktiskt bakade allt bröd och tanken när vi skaffade familj var att skippa halvfabrikat och tillaga även våra måltider från bra råvaror.

Gick så där ...



Det är en sak att vara mammaledig (eller student) och en helt annan sak att rodda barn, arbete, träningar samt allt annat som följer med familjelivet. Kanske om du älskar att baka? 

Men där sprack min motivation, baket hamnade långt nere på min "att göra lista" för att sedan försvinna helt.

Jag kan om jag vill, så är det och vid vissa tillfällen är det extra kul som till jul, födelsedagar eller fest men till vardag ,,, nej.

Nu hoppas jag ändå att kunna ändra mina vanor. Blir brödet gott så kommer viljan och motivationen att öka. Håll tummarna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar