måndag 23 januari 2023

Det killar och sticks ...


Har du varit med om att det kliar på kroppen så att du inte vet var du ska ta vägen? Det har jag ... 

Ibland är det lätt att lista ut anledning, du har kanske köpt ett nytt plagg som borde tvättats innan du använde det eller så har du bytt tvättmedel. 

Min hud är torr och på vintern känsligare (när det är kallt ute), detta kombinerat med att undertecknad är värdelös på att tillföra fukt i form av hudlotion (ja, du läste rätt och det är inte bra). Jag tror liksom att tvål och vatten löser allt och att min kropp klarar sig utan hjälp. Oftast. Faktiskt nästan alltid men ingen regel utan undantag.



I söndags efter träning och dusch så började det klia under nyckelbenet på höger sida. Jag fick ilskna utslag och fattade ingenting? Provade att byta tröja och att smörja in området med en salva som mannen stoppade i min hand. Fungerade inte. Tvättade rent och smörjde in igen, denna gång med en aloe vera kräm, skönt till att börja med men sen kom irritationen tillbaka om än inte lika stark. Bytte topp igen, en mjuk i bomull som inte satt åt - något bättre.

Vad var det för fel? Helt ärligt förstod jag inte ... Kroppen reagerade starkt på något men vad?

Igår hade de ilskna utslagen lagt sig men kroppen protesterade högljutt när jag åter smorde in mig med mannens kräm. Under min morgonpromenad när det var kallt så knackade minnesbilder på: torr vinterhud behöver fet hudkräm som återfuktar.

Kunde det vara så enkelt? Kanske. Bäst att prova.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar