söndag 23 oktober 2016

"Gör om, gör rätt"


Nu när jag är inne i ett flöde av de egenskaper som är mindre bra hos mig så kan jag lika gärna fortsätta. Somliga lär sig direkt enligt manual, anvisningar eller genom goda lärare. Andra klampar i klaveret och staplar sina misstag på hög för att därefter veta hur de INTE ska göra. Gissa vad som passar in på mig?

De som är snälla säger att kreativa hjärnor fungerar så, vi som ofta gör fel och lär oss genom snedstegen. Kanske? 

Normalt sett är jag aldrig rädd för att göra "fel" för vad är just rätt eller fel ... finns otaliga sätt att göra samma sak på. Vi är "olika" men det finns gånger då detta tankesätt inte fungerar. På något vis tror jag att det stressar mig, att behöva inordna mig och följa direktiv. Egentligen så har jag ingenting emot detta, jag tycker att det är skönt att veta vad som förväntas. Jag följer gärna överenskommelser och trivselregler men som sagt jag har en defekt när det gäller andras pengar och kassahantering.



Idag har jag lärt mig att stå ut med det faktum att jag är den nybörjare som gör FEL. Det handlar inte om att jag glömmer att lyssna, inte heller om att jag låter bli att anteckna viktiga direktiv för jag gör både och. I livet improviserar jag när något blir annorlunda, tänker utanför boxen och "freebasear" men på jobbet försöker jag följa regler.

På mitt förra arbete skojade min chef och sa att hon ALDRIG gjorde fel, då sa jag att det behövde hon inte eftersom jag gjorde ALLA men bara en gång (sen lärde jag mig).

Det var för flera år sedan då jag började arbeta i butik som jag la märke till detta, att lära sig kassahantering var stressande för mig. Stora summor pengar som inte var mina och som måste redovisas på rätt sätt. Utrymme för misstag var egentligen aldrig okey. Gissa om jag räknade fel!?!


Egentligen har jag lätt för matte och siffror men inte sent på kvällen när hjärnan är trött och jag vill hem. Faktiskt inte heller på morgonen om jag blir stressad (över att jag verkligen vill göra RÄTT på en gång) ... Suck

På mitt nuvarande arbete har jag redan hunnit göra många fel men som sagt bara en gång. Idag försöker jag inte ens låtsas att jag är bättre än vad jag är. Stolt och rakryggad erkänner jag mina brister men det är inte roligt, inte inne i mitt huvud. Jag vill ju verkligen göra bra ifrån mig! Tur för mig att mina kollegor är de bästa och låter mig få vara just nybörjare. Love theme!!!


Puss & kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar