tisdag 18 oktober 2016

Monkey mind


Jag har inte skrivit så många rader om hur det går för mig i min yogautmaning. Just nu har vi precis avslutat andra delen och påbörjat den sista. De första tio dagarna övade vi på olika asanas = yoga poser. Under den andra delen provade vi andningsövningar, de verkar avstressande, lugnande och helande. Några är enkla medan andra är trixigare.

Vad som kan vara den största utmaningen är att stänga ute "the monkey mind", alla de flyktiga tankar som knackar på och stör fokuseringen. Vad ska vi äta till middag? Kom jag ihåg att ... Måste minnas att ...

Vissa dagar är det lättare att mota bort de oönskade tankarna, andra betydligt svårare. Samma sak gäller ljud runt ikring men så är vi ju bara människor och gör så gott vi kan. Gäller att vara snäll mot sig själv och lyssna inåt, tålamod och tolerans.


Så är det också när en förkylning checkar in, vissa andningsövningar kan bli svårare att genomföra som att andas genom en näsborre, är den täppt så kan "problem" uppstå.

Igår påbörjade vi den avslutande delen av utmaningen vilken handlar om yin yoga, en lugn variant där vi sträcker, tänjer och mjukar upp bindväven och fashian runt musklerna. Men bara för att den är lugn så innebär det inte att den är enkel! För egen del har jag brottats mycket med att "orka" stanna kvar i vissa poser då de blir intensiva. Andning är A och O samt att lyssna på kroppen.

Hittills går min yogautmaning bra. Jag kämpar på precis som alla andra. Lär mig nytt och utvecklar kunskaper jag redan har. Får massor av energi av de andra underbara yogisarna som delar med sig och är oerhört ärliga. Att läsa alla kommentarer och svar inspirerar.

Eftersom jag inte vet hur många av er som verkligen är intresserade av min utmaning så väljer jag att enbart länka Josefine Bengtssons dagliga uppgifter.

Så här kommer länken till Dag 19: Yin yoga pose Sleeping swan
http://josefinesyoga.metromode.se/2016/10/19/yogautmaning-dag-19-sleeping-swan/#comments



Kram!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar