lördag 22 augusti 2020

Den gömda och glömda trädgården


I helgen har vi arbetat på tomten. Beskurit, rensat ur och putsat. Bockat av punkter på "att göra listan" som hängt med ett tag. Allt i vår trädgård är stort och på de tre somrar vi bott i huset så har grönskan exploderat, allt är tre gånger så stort och högt som när vi flyttade in (och då har jag ändå skött om växterna). Skämtsamt brukar jag säga att det utan problem skulle vara möjligt att arbeta heltid på vår lilla tomt, vilket är sant april-oktober.

Våra vinbärsbuskar vid poolen är gigantiska och för att det ska bli lättare att plocka de bär som växer i mitten samt mot grannen så beslöt jag att klippa bort döda grenar samt ta reda på hur många plantor det handlar om. Fyra tänkte jag ... det är två!!!

Mannen har arbetat på höjden och klippt bort nyponrosor som hänger över samt annat som behöver tuktas vid sidan av vinbären. 

Vi har krusbär! De tittade fram bakom vinbären och ett plommonträd!!!

Nu kanske du tänker att ett plommonträd borde ni väl kunnat se. Svar nej. Den stora rosen (som jag inte gillar men som bildar en grön lummig vägg mot grannen har växt runt plommonträdet typ som rosenhäcken i Törnrosa. Det var först när vi fick se ett plommon som vi kunde följa en gren och urskilja trädets stam. 

Planen är att öppna upp för krusbärsbusken, den röda vinbärsbusken samt såga ner lagom mycket av nyponrosen så att plommonträdet får mer utrymme och kan andas. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar