måndag 24 augusti 2020

Taggigt värre ...

Behövde vi ett fruktträd till på vår tomt? Svar nej

Med sju, var av sex äppel- och ett päronträd så känns just fruktträd överreklamerat och inte det som står överst på vår prioriteringslista. Vi bör hinna ta om hand om allt vår tomt bjuder oss på, därför är det skönt att se färre äpplen på träden än vi brukar, de som dinglar räcker gott och väl. 

Men emellanåt överraskar livet och presenterar nyheter eller i detta fall bättre begagnat för just nu mår både krusbärsbusken och plommonträdet "så där".

I ärlighetens namn så har jag vetat om busken men trott att den var grannens. Har också sett något plommon men aldrig förstått att de hör hemma hos oss. Den gröna vägg som växer sig hög och tät varje sommar består till stor del av nyponrosor, i alla fall bakom de enorma vinbärsbuskarna. Det är också dessa rosor som halvt kvävt både krusbär och plommonträd.

Efter att ha pratat med grannen så framgick det att hon inte alls sa sig ha någon äganderätt varesig till nyponrosen, busken eller plommonträdet, dessutom gillar ingen av oss de taggiga rosengrenarna. En grönskande vägg är dock vacker och inget vi helt vill ta bort så rosen får leva om än tuktas hårt.

Jag har större och mindre taggar i mina fingrar och händer, vissa märker jag direkt och andra gör sig påminda efter ett tag. Visst, det finns handskar att använda men är det något jag har svårt för så är det skyddshandskar. De får mig att tappa fingertoppskänslan, spelar ingen roll om ett avlopp ska rensas, ogräs plockas bort eller jag ska måla. Undertecknad känner sig handikappad ...

Nu har vi i alla fall blivit med både plommon och krusbär och det känns bra. Planen är att ge dessa förnyad växtkraft så jag börjar med att klippa rent och öppna upp för ljus och syre. Senare blir det frisering, efter det att frukten plockats. Var sak har sin tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar