måndag 6 september 2021

Är jag inte lika bra ...?

Så satt den där, inkräktaren, den oinbjudna gästen, den lille som jag inte trodde att jag skulle se mer detta år, fästingen. Alldeles innan jag sneglade ner på min underarm måste den beslutat sig för att bita sig fast, i tron att jag skulle vara värddjur och föda den, det var fästingens misstag. Jag greppade kroppen och drog loss parasiten.

Var kom den ifrån? Äventyrsbanan och de höga höjderna? Eller??? Antagligen men det kändes ändå förvånande eftersom jag burit heltäckande kläder och aldrig suttit ner. Hade den lille rackaren hittat mig högt uppe över marken under någon av tallarnas kronor? Mystiskt ...

Men nu skulle inte min blogg handla om fästingen, den är enbart en parentes, utan om något helt annat. Under tiden som träningsvärken checkar in i ryggmuskulaturen så funderar jag över kroppskontroll och styrka.


Min rörelseförmåga är god oavsett om den är nedsatt, jag är smidig och den styrka som önskas finns ... eller? 

Nej. I vissa avseenden är jag stark och har god kroppskontroll men när perspektiven vänds och allt blir uppochner så kopplar huvudet fel. De där övre magmusklerna, de som ligger djupare loggar ur. Plötsligt så kan inte kroppen utföra rörelser som ser så lätta ut för andra och som jag (i mitt huvud) tänker är möjliga. Då knackar frustrationen på, för enda sättet att göra något åt detta är hårdträning och nu uppstår problemet, vill jag det?

Ibland men dagen efter checkar latheten in och viskar att jag ska tagga ner. Är det viktigast i världen att kunna lyfta sig själv, bakåt och runt? I min ålder!??? Nä, inte i det vanliga livet men i aerial praktiken underlättar de djupare magmusklerna. 

Är jag inte lika bra som lärare om musklerna är svagare än mina kollegors? 

Klart jag duger. Kanske är det bra att förstå sina gränser och att ha utvecklingspotential? Samtidigt suger det att inse att jag behöver träna tuffare om undertecknad ska kunna göra samma flöden som exempelvis min aerial kollega (tidigare gymnast). 

Vill jag lägga tid och energi på att lokalisera, koppla in och stärka magmusklerna? Ja ibland men motivationen är långt ifrån 100%, för som lärare för nybörjare duger mina kunskaper.  

Vi får väl se ... fortsättning följer



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar