måndag 20 september 2021

Jag kan sakna ...

I vårt lilla hus finns en hel del som påminner mig om delar av det kreativa arv jag fått som gåva. I ett hörn av rummet står en provdocka iklädd den sista designade outfit jag skapat. I flera rum syns mina hattar och på något ställe hänger en tavla eller två. I bokhyllan står de böcker mina noveller publicerats i.

Jag kan om jag vill ...

Känns som det var länge sedan min kreativitet yttrade sig i annat än yogaklassekvensering. Helt ärligt har undertecknad inte prioriterat det egna skapandet. Varit för trött, inte haft lust, motivation och/eller tid. 

Jag vet att det som krävs är att sätta igång. Motivationen knackar inte alltid på, den ansluter under processen. Att skapa är som vilket jobb som helst, det kräver hårt arbete, stunder av tomhet likväl som det belönar dig med flow när du hittat rätt.

Just nu kan jag sakna timmarna när en hatt långsamt tar form eller när idéerna till en berättelse pusslas ihop i huvudet och senare på papper. 

För mig fungerar deadline, när ett tydligt mål hägrar någonstans längre fram och när det finns ett syfte med skapandet. Just nu saknas drivkraften vilket är anledningen till att kreativiteten vilar. Var sak har sin tid och när stunden kommer så vet jag att inspiration, motivation och kraft tar varandra i handen och samarbetar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar