onsdag 11 september 2019

Flexitarian


Försöker ändra matvanor, lite i taget. Mindre laktos och bröd. Lägga till ännu mer grönsaker, nötter, frön, bär och rotfrukter samtidigt som processad mat får stå tillbaka. Inte så att vi slutar med något utan mer som om vi äter mindre animaliskt.

Så till den "vanliga" maten (oftast kyckling, fisk, köttfärs) serveras tillval av ovan nämnda produkter (samt kolhydrater: potatis, ris, pasta), för att jag känner att jag mår bättre. Och alla vill väl må så bra som möjligt!

Mannen får kött till helgen med goda såser. Vi äter pizza (som de flesta andra). Sushi, skaldjur, tapas och italienska charkuterier och goda ostar. Vi dricker en öl eller ett glas vin för att det är gott.


Jag vet att bacon är processad mat (precis som korv) men det är gott och enkelt, i pasta eller stekt till äggröra, då när tiden är knapp och du vill bli mätt. Ingenting vi väljer bort, snarare "bra att ha" ingredienser i kyl och frys, precis som tonfisk och ägg.

Mannen tänker aldrig bli vegetarian, så är det bara och det är helt okey. Trots det så finner han sig i våra små koständringar eftersom han vet att det serveras kött under helgen ... haha.

Helt ärligt har jag ingen tanke på att helt välja bort animaliska produkter, för mig handlar det mer om skillnaden vardag/helg ... ungefär som innebörden av ordet/begreppet "lördagsgodis" när jag var liten.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar