söndag 22 september 2019

Tid för återhämtning


När jag tänker på söndagar så kopplar jag ihop veckans sista med vila och återhämtning. Få landa, ladda batteriet och vara med familjen.

Egentligen var det många år sedan mitt/vårt liv såg ut så. Bytet från skola till butik ändrade drastiskt mitt arbetsschema och nu när jag är egen så arbetar jag främst de tider då andra är lediga.

Igår var jag ledig men hade annat inplanerat. Fotografering i en av stadens studios med lärare (vi som arbetar där) och några yogis. 90 minuter gick snabbt, väldigt snabbt. Tid att träffas, att lära känna varandra och att leka ihop.

Efteråt blev vi bjudna på god restauranglunch. När min mat kom in så insåg jag att det var fyra minuter kvar till nästa date! Messade att jag skulle bli sen. Åt, tackade för allt och sprang därefter vidare. Två timmars självförsvarskurs. Hann precis.


Det här med självförsvar är dubbelt för mig, jag är mot våld i alla former men samtidigt inser jag att det är bättre att ha fler än färre verktyg i min verktygslåda.

I ärlighetens namn så behöver ny kunskap tid, den måste nötas in, igen och igen. Det vi "lärde" oss igår (kanske vi inte ens minns i morgon?) ... om vi över huvudtaget minns det just nu?

Vem vet hur vi reagerar i stundens hetta? Kanske fryser vi till is? Kanske agerar vi? Jag hoppas att jag i alla fall skriker så högt det är möjligt.

Nåja, efter 90 minuters yoga och sen 120 minuters självförsvar så landade jag i soffan. Min kropp ville äta och vila, ta söndags ledigt, så det fick den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar