torsdag 19 september 2019

Grönt ÄR INTE alltid skönt


Jaha, varför har vi egentligen pool?
För att jag älskar den! För att den ger livskvalitet och sätter guldkant på min tillvaro.

Men inte varje dag ...
Efter det där vattenprovet i somras när halterna cyanursyra var så höga att vi tömde 3/4 av poolen, beställde tankbil med en kubik vatten och köpte egen elektronisk vattentest utrustning så hoppades vi  ha mer koll. Läget borde vara stabilt och lugnt.


Nä ...
Dammsuga och backspola står på todolista, det vet jag men mannen noterade härom dagen att vårt vatten plötsligt blivit grönare? What?

Allt har gått snabbt och vi förstår utan att vara experter att vi fått alger i vattnet? Hur kom de dit? Svaret är (troligtvis) kemiska obalans. Igår lekte jag kemist (igen) och knappade in alla provsvar i kemikalkylatorn. Vattnet har efter analys chockklorerats samt fått pH-höjande pulver tillsatt. Idag ska vi inspektera resultatet samt göra nya mätningar.


Mannen minns att Astronauten äger en våtdräkt, det som jag efterfrågat och att den finns någonstans i vårt hus. Så nu har jag ingen anledning att undvika dammsugningen ...

Lockar inte med bad då det varit nollgradigt, inte ens ryktet att det ska bli varmt på lördag, typ 20 grader sporrar mig att kliva ner i det svala vattnet.

Nöden har dock ingen lag och jag har ingen att delegera till, så våtdräkten behöver letas fram och jobbet utföras. Suck. Önskar att vi varit rika som troll och haft en egen poolskötare som fixat allt sånt här ... men det har vi inte. Eller just ja, det är ju JAG!?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar