onsdag 4 september 2019

Kaxig, lekfull attityd

Igår gick jag på vernissage, något jag sällan gör. En vän till mig ställer ut sina häftiga och coola djurmotiv på ett av stadens mindre gallerier. Färglada motiv med attityd! Lekfulla. Sorgsna. Kaxiga.


Om jag haft råd så skulle jag köpt med mig en tavla eller två hem. Men ... jag är ju fattig som en kyrkråtta när det gäller "pengar" ... ger därför andra chansen.

Under promenaden till galleriet så slog det mig att det var precis så vi träffades, jag och denna vän. Hon hade utställning även den gången och jag hängde med en kompis. Där och då blev vi en trio som senare ökade till en kvartett och slutade med en kvintett.


Vi bildade en barnboksgrupp och drömde om att bli utgivna. Stöttade och utmanade, gav konstruktiv kritik, delade idéer och inspirerade varandra. Vi har skrattat så tårarna sprutat men även delat sorger.

Nu många år senare så är mina vänner "författare", var och en av dessa grymma kvinnor har gett ut flera böcker var. Ja, till och med jag har lyckats (även om mina tre alster är i olika antologier).

Häftigt att inse att våra drömmar gick i uppfyllelse. På riktigt. Allt är möjligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar