lördag 11 juli 2020

Kompisar? Kanske, en dag ... det känns så


För två år sedan hade vi bott i vårt hus ett par månader, då levde fortfarande vår förre 

hankatt Tiger, den katt som jag brukar benämna som min själsfrände. Grannarna på 

ena sidan hade också katt. Dagens blogg handlar om den första gången som de på allvar träffades.


På ett vis återupprepar vi detta scenario men i år är Stanley & Audrey i ena ringhörnan   och mannen samt jag i den andra.

Kompisar? Kanske ... en dag ... känns så



Juli 2018

Igår kväll var jag med om ett häftigt möte, det mellan två äldre herrar.
Grannar som visar intresse för varandra men då främst på håll. Ligger liksom och kikar över tomtgränsen och om de är riktigt modiga så smyger de över när kusten verkar klar.

Fast det är främst Tiger som smyger, den andre kommer på besök när helst han har lust.



Två hankatter, jämngamla och ska vi vara riktigt ärliga så är deras 15 människoår till deras fördel, revirtänkandet är inte riktigt lika viktigt. Visst, Tiger bevakar sin tomt och ja ... Ramses har fått backa ifrån en del som han räknat in som sin.

Igår låg Tiger på altanen. Jag var ute för att plocka in badhanddukar och kvarglömda böcker då Ramses helt lugnt kommer gående förbi Tiger. Jag befann mig mellan herrarna och beslöt att kolla vad som var på väg att hända. Satte mig på huk så Tiger kunde känna sig trygg.



Ramses närmade sig försiktigt, lugnt och utan minsta aggressivitet. Han jamade försiktigt ungefär som om han sa: "hej, jag vill bli din polare". Tiger tittade misstänksamt på sin granne men gjorde ingenting. När Ramses kom alltför nära väste Tiger. Jag la handen på vår katt och Ramses stannade, backade och strök sig mot mig istället.

Jag backade bort ifrån Tiger och Ramses hängde efter mig,. Vi satte oss på trappan och grannkatten fick lite kel. Efter ett tag bytte jag katt. Ramses dröjde sig kvar och sen när han kände sig nöjd gick han hem till sig.

Kanske kan dessa två killar verkligen bli kompisar ... en dag ... känns så.



Och med facit i hand så lärde de sig att respektera varandra. Kompisar? Ja, på sätt och vis, i alla fall på håll. Kloka katter skippar rivalitet och blir inte fiender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar